Jak by měl vypadat jídelníček předškoláka

Dítě předškolního věku roste závratnou rychlostí (v období od 3 do 6 let povyroste přibližně o 20 cm), a proto potřebuje dostatečné množství živin pro zdravý růst a správný vývoj. Co by měl tedy takový předškolák konzumovat a jaká jídla jsou nevhodná? Co a v jakém množství jíst?

děti u pastelky

Skladbu vhodných stravovacích návyků vám usnadní potravinová pyramida. Díky této pyramidě se dozvíte, že značnou část jídelníčku by měla obsahovat ovoce a zelenina, ryby, voda, oleje a obiloviny. Uprostřed pyramidy se pak nachází mléčné výrobky a maso. Naopak na vršku pyramidy, tedy to, co by se mělo v jídelníčku objevovat spíše sporadicky se nachází sladkosti a uzeniny.

Jak rozložit jídlo do celého dne

Důležité je také to, jak se strava rozloží do celého dne. Snídaně by měla ideálně obsahovat 25%, dopolední i odpolední svačina pak 10%, oběd 30% a večeře 25% celkového objemu jídla za celý den.

Nezapomínejte na ovoce a zeleninu v dostatečném množství

Děti by měli každý den sníst alespoň 5 porcí ovoce nebo zeleniny. Vhodná je čerstvá podoba, ale nevadí ani dušená nebo jinak tepelně upravená podoba.

Předškolák by měl jíst to co dospělý člověk – ano nebo ne?

Záleží na tom, co váš jídelníček obsahuje. Pokud vyhovuje zásadám zdravé výživy a potravinové pyramidě, pak je určitě v takovém případě vhodné, aby vaše ratolesti jedli to, co jíte vy. Pokud jste si ovšem vědomi toho, že se stravujete spíše nezdravě, pak raději vašim dětem dopřávejte zdravější a pro ně vhodnější pokrmy, které jsou potřebné pro jejich zdravý vývoj a růst. Důležité je také omezit množství soli a solit s rozumem. Doporučená denní dávka soli pro dítě je totiž 2,5 – 3 gramy.
špagety s rajčaty

Inspirujte vaše děti. Děti mnohdy okoukají stravovací návyky od svých rodičů, proto pokud chcete, aby se stravovali zdravě, pak jim jděte ve skladbě jídelníčku příkladem.

 

Jak by měl vypadat jídelníček předškoláka
4.1 (81.11%)18